Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Zoeken
Nog geen lid? Registreer hier
Deel dit Artikel
X
groente

Voor mijn zwangerschap vul ik mijn reserve aan foliumzuur en ijzer aan.

 

Ik wil graag een baby. Mijn beste vriendin heeft me verteld dat ik mijn voorraad aan foliumzuur en ijzer moet aanvullen ... Waarom zijn deze twee voedingsstoffen essentieel? En in welke voedingsmiddelen vind ik ze terug?

Donderdag, 10 december, 2015 - 13:05

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om ‘goed’ te eten, zodat de baby alles krijgt wat hij nodig heeft. Maar men vergeet vaak dat het tijd vergt om voldoende reserves op te bouwen, met name wat betreft foliumzuur en ijzer, twee voedingsstoffen die je baby vanaf de allereerste dagen nodig heeft.

Foliumzuur, goed voor het zenuwstelsel van de foetus

Foliumzuur, ook wel vitamine B9 genoemd, is bijzonder belangrijk in het prille begin van de zwangerschap. De behoefte neemt toe omdat de weefsels van de moeder (bloed, baarmoeder ...) uitzetten. De behoefte wordt op 0,4 mg/dag geschat bij zwangere vrouwen en op 0,3 mg voor de algemene populatie. Het speelt een essentiële rol bij de opbouw van het zenuwstelsel van de foetus en draagt bij tot de ontwikkeling en de vervaardiging van de rode bloedlichaampjes.

Tegenwoordig raadt men bijna systematisch een foliumzuursupplement van 0,4 mg per dag aan van zodra een vrouw zwanger wenst te worden (idealiter twee maanden voor de zwangerschap) en tijdens het volledige eerste trimester van de zwangerschap. Daarom is een controle voor de verwekking nuttig. Maar moet je echt alles hebben voorzien? En als je er nu geen tijd voor hebt gehad? Geen paniek, oké! Maak je geen zorgen als je geen foliumzuur hebt genomen voor of aan het begin van de zwangerschap. Met een gevarieerde en evenwichtige voeding kun je je dagelijkse behoeften geheel of gedeeltelijk invullen. De voedingsmiddelen die hier het rijkst aan zijn:

  • groene groenten (spinazie, kool, veldsla, sla, waterkers, sperziebonen en erwtjes ...) en andere groenten zoals rode biet of wortels;
  • eidooiers;
  • peulgewassen (linzen, kikkererwten, maïs ...);
  • fruit (sinaasappels, rode vruchten …);
  • gepasteuriseerde kazen zoals Brie, Camembert, Bleu, ...

IJzer, voor het transport van zuurstof

Dit feit wordt vaak uit het oog verloren: één geslachtsrijpe vrouw op vier heeft een tekort aan ijzer. Dit tekort is nog moeilijker aan te vullen tijdens de zwangerschap omdat de behoefte gaat verdubbelen: van 16 mg/dag vóór de zwangerschap tot 20 of zelfs 30 mg/dag tijdens het derde trimester. Daarom is het zo belangrijk je ijzer voor en vanaf de verwekking aan te vullen!

Waarom? IJzer is het hoofdbestanddeel van hemoglobine en zorgt dat de rode bloedlichaampjes het nodige zuurstof naar de cellen kunnen brengen.

Hoe kan ik mijn ijzeropname extra stimuleren?

Geen paniek: over het algemeen is het gemakkelijk om ijzerrijke voeding op te nemen. Voedingsmiddelen die er het rijkst aan zijn, met de volgende prioriteit:

  • wit vlees, gekookte vis;
  • droge groenten;
  • eieren;
  • cacao …

Een tip om je te helpen bij de opname van ijzer? Vitamine C: eet dus rauw fruit à volonté, bijvoorbeeld rauw fruit als dessert, zoals een citrusvrucht of een kiwi!

Als een bloedafname ten slotte een ernstig tekort aan het licht brengt (of als je vegetariër bent of als je zwanger bent van een tweeling), kan je arts je een ijzersupplement voorschrijven.

"Schat, we eten vandaag salade met foliumzuur! Super makkelijk en met ingrediënten die jij lekker vindt: maak een salade met bladspinazie, prei, zachtgekookte eieren, lijnzaad of noten. Eet smakelijk!"

Lees meer

Word lid van de Nestlé Baby Club

Ontdek nieuwe recepten , probeer gratis producten uit en maak gebruik van praktische tools.

  • Ontvang producten en samples
  • Bespaar op je aankopen !
  • Bénéficiez d'outils interactifs pratiquesGeniet van handige interactieve tools
  • Profitez de menus et de recettesGeniet van tientallen originele menu's en recepten

Registreer!

Gerelateerd