Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Zoeken
Nog geen lid? Registreer hier
Deel dit Artikel
X
zwanger

22 weken zwanger

 

Als je naar binnen kon kijken, zou je zien dat je baby op zijn duim zuigt. Zijn zuigreflex is nu vrijwel perfect. Zo stimuleert de natuur dat hij vanaf de geboorte borstvoeding zal drinken. Lees meer over deze week.

Donderdag, 7 april, 2016 - 14:24

Ontwikkeling van je baby

Rond de tijd dat je 22 weken zwanger bent staat de kleur van de ogen van je baby vast: de irissen beginnen nu hun pigment te krijgen, al blijven de ogen nog steeds gesloten. De kleur van zijn ogen weet je pas een paar weken na de geboorte. Bij de geboorte lijken veel baby's blauwe ogen te hebben, maar de werkelijke kleur wordt pas een paar weken later duidelijk. Zijn huid ziet er nogal gerimpeld uit, ook al is zijn huid wel dikker geworden en minder transparant dan daarvoor. De huid is bedekt met een vettige beschermlaag, de ‘vernix’, die wordt afgescheiden door talgklieren. Maak je geen zorgen, dit verdwijnt vanzelf!

Je lichaam

Je buik wordt steeds groter nu je al 22 weken zwanger bent. Naarmate de baby en alles eromheen zwaarder wordt, zal ook je rug steeds zwaarder belast worden. Het is belangrijk om zo recht mogelijk te zitten en te staan. Je kunt dit oefenen door te proberen een boek op je hoofd in evenwicht te houden, als een model. Kantel je bekken niet naar voren als je loopt of staat. Indien je langere perioden zit, kun je een klein kussentje achter je rug plaatsen om je rechte houding te ondersteunen. Dit is de tijd om op je houding te letten; je rug zal je er later dankbaar voor zijn.

Voeding

Zorg ervoor dat je maaltijden ook zetmeel bevatten. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is dit geen dikmaker. Deze ‘langzaam brandende’ koolhydraten geven je langer een voldaan gevoel, waardoor het makkelijker is om ‘nee’ te zeggen tegen sommige van je zoete verlangens. Ze geven je ook energie, wat essentieel is voor jou en je groeiende baby. Als je het advies gekregen hebt om op je gewicht te letten moet je niet alleen aandacht besteden aan hoeveelheden, maar ook aan de bereidingswijze. Zorg ervoor dat je maaltijden geen overmaat aan vetten of roomachtige sauzen bevatten. Zetmeelrijke voedingsmiddelen zijn aardappelen, brood, pasta, rijst, quinoa en griesmeel, alsook peulvruchten (bonen, linzen, enz.). De meeste hiervan zijn verkrijgbaar in een volkorenvariant, die de voorkeur heeft.

Tips

Veel vrouwen vragen zich af of ze wel voldoende in gewicht toenemen, te veel bijkomen of juist te weinig. Vrouwen verschillen onderling van elkaar voor wat betreft gewichtstoename tijdens de zwangerschap. Elke vrouw is uniek, net als iedere zwangerschap. Hoewel uiteindelijk enkel je huisarts of gynaecoloog je kan adviseren over wat voor jou specifiek het gezondst is, wordt over het algemeen aanbevolen dat vrouwen met een ‘normaal’ gewicht voor de zwangerschap, in de loop van hun zwangerschap tussen de 10 à 12 kilo bijkomen. Dit heeft te maken met:
-  het gewicht van de baby (gemiddeld 3 kg);
- vocht dat vastgehouden wordt en de gewichtstoename van je baarmoeder en borsten (2,5 kg);
- het vruchtwater (1,5 kg);
- toename van de hoeveelheid bloed (1,5 kg);
- de placenta (0,5 kg).

Alles bij elkaar is dit ongeveer 9 kg. Daar komt nog ongeveer 2 - 4 kg aan vetreserves bij, die nodig zijn als voeding voor de baby in de baarmoeder en later voor het geven van borstvoeding. Afhankelijk van je gewicht voordat je zwanger werd, kan je gynaecoloog de richtlijn voor je gewichtstoename aanpassen. Hij kan je aanraden minder bij te komen (bij overgewicht) of meer (bij ondergewicht).

Lees meer

Kies een week tijdens de zwangerschap

Word lid van de Nestlé Baby Club

Ontdek nieuwe recepten , probeer gratis producten uit en maak gebruik van praktische tools.

  • Ontvang producten en samples
  • Bespaar op je aankopen !
  • Bénéficiez d'outils interactifs pratiquesGeniet van handige interactieve tools
  • Profitez de menus et de recettesGeniet van tientallen originele menu's en recepten

Registreer!

Gerelateerd