Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Zoeken
Nog geen lid? Registreer hier
Deel dit Artikel
X
essentliele_vetzuren

Essentiële vetzuren

 

Zoals de naam het zegt, zijn essentiële vetzuren ... essentieel. Vooral tijdens de zwangerschap, zowel voor mama als voor de baby. Zorg dat je voldoende van deze omega-3- en omega-6-vetzuren voorziet dankzij een gevarieerde en evenwichtige voeding.

Donderdag, 10 december, 2015 - 13:05

Waarvoor dienen essentiële vetzuren?

Het zijn bestanddelen van vetten en maken deel uit van poly-onverzadigde vetzuren, of goede vetten. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn ze noodzakelijk en kunnen ze alleen via voeding verkregen worden, ons organisme kan er namelijk geen synthetisch produceren.
 
De verhouding omega-6/omega-3 speelt een heel belangrijke rol. Uit onderzoek blijkt dat men in geïndustrialiseerde landen 10 tot 20 keer meer omega-6 verbruikt dan omega-3. De ideale verhouding draait rond de 5, wat betekent dat we te weinig omega-3 verbruiken.


Op het menu …


Bronnen van omega 3:

  • lijnzaadolie, koolzaadolie, notenolie, tarwekiemolie, soja-olie,
  • lijnzaad en koolzaad,
  • noten,
  • vette vis.

Bronnen van omega-6:
 

  • druivenpitolie, zonnebloemolie, maïsolie, bernagie-olie, onagerolie, tarwekiemolie, sesamolie, arachide-olie, hazelnootolie, olijfolie;
  • eieren,
  • boter,
  • dierlijke vetten.

Onze voedingswijze is rijk aan dierlijke vetten en levert dus voldoende (en soms te veel) omega-6.

Praktische tips
 

  • Zorg voor een goed evenwicht van omega-6/omega-3 door één tot twee keer per week vette vis te eten en salades op smaak te brengen met koolzaad-, soja- of notenolie.
  • Kies altijd oliën uit de eerste koude persing.
  • Wissel af (olijf-, koolzaad-, notenolie) om van de eigenschappen van elke soort te profiteren. Beperk je verbruik tot 2 eetlepels per dag.
  • Als je nooit vis eet, kun je dit bespreken met je arts. Hij/zij kan een voedingssupplement van omega-3 voorschrijven (bijvoorbeeld in de vorm van visolie) indien nodig.

Geef de voorkeur aan kleine vette vissoorten (sardines, makreel, haring …) over grote (zalm, tonijn …). Deze bieden minder kans op vervuiling door kwik, dat giftig is voor het zenuwstelsel van de foetus.

Lees meer

Word lid van de Nestlé Baby Club

Ontdek nieuwe recepten , probeer gratis producten uit en maak gebruik van praktische tools.

  • Ontvang producten en samples
  • Bespaar op je aankopen !
  • Bénéficiez d'outils interactifs pratiquesGeniet van handige interactieve tools
  • Profitez de menus et de recettesGeniet van tientallen originele menu's en recepten

Registreer!

Gerelateerd