Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Zoeken
Nog geen lid? Registreer hier
Deel dit Artikel
X
Energie tijdens zwangerschap

Koolhydraten

 

Koolhydraten zijn noodzakelijk zijdens de zwangerschap omdat ze energie leveren. Het is echter opletten geblazen, want niet alle koolhydraten zijn evenwaardig. Leer het onderscheid te maken en de juiste soorten te voorzien in je dagelijkse voeding.

Donderdag, 10 december, 2015 - 13:05

Waarvoor dienen koolhydraten?

Koolhydraten zijn samen met vetten de voornaamste energiebronnen voor jou en je baby. Als je er onvoldoende eet, kun je last krijgen van dipjes, vermoeidheid en eetaanvallen tijdens je zwangerschap.
 
Het tweede en derde trimester heb je twee tot drie keer meer insuline nodig dan gewoonlijk. Dat komt omdat de zwangerschapshormonen een zekere weerstand vormen. Insuline is heel belangrijk, want het laat je lichaam toe om gebruik te maken van de koolhydraten en ze te transformeren en op te slaan in je vetmassa, om zo je suikerspiegel op peil te houden. Als je pancreas deze verhoogde vraag naar insuline niet kan aanmaken, leidt dit tot diabetes tijdens de zwangerschap (zwangerschapsdiabetes of diabetes gravidarum). Vrouwen die hieraan leiden moeten een speciaal dieet volgen.


Op het menu …

Er bestaan twee types koolhydraten:

  • Producten met een zoete smaak: suiker, honing, confituur, chocolade, snoep, gebak, maar ook fruit … bevatten vooral eenvoudige suikers die snel worden opgenomen door het organisme.
  •  Zetmeelhoudende producten (pasta, rijst, aardappelen …), graanproducten (tarwe, bulgur,…) en peulvruchten (linzen, rode bonen, kikkererwten …) leveren eerder meervoudige suikers, die een gevoel van voldaanheid geven omdat ze trager worden opgenomen. Niet alle producten binnen deze groep zijn evenwaardig.

 
Praktische tips

  • Geef de voorkeur aan zetmeelhoudende producten, peulvruchten en graanproducten die langdurige energie leveren. Koolhydraten moeten de helft van het dagelijkse aantal calorieën uitmaken. Denk ook aan de nodige vezels die volkorenproducten bieden en die je op verschillende tijdstippen van de dag kunt eten. Hier vind je enkele voorbeelden die je de juiste energie bezorgen:
  • Ontbijt: 80 g volkorenbrood of 60 g volkorengranen + 1 melkproduct + 1 stuk fruit en 1 drankje.
  • Lunch: rauwkost + 1 bord groenten + vlees of vis + 1 melkproduct + 1 stuk fruit + 50 g volkorenbrood.
  • Vieruurtje: 1 kleine granenreep + 1 melkproduct + 1 stuk fruit en 1 drankje.
  • Diner: 1 bord volkorenpasta met  groenten + 1 melkproduct + 1 fruit
  • Verbruik gesuikerde producten met mate, geniet ervan aan het einde van de maaltijd. en wanneer je je draaierig voelt.
  • Verdeel je verbruik van meervoudige koolhydraten over de dag. Vergeet niet om er te eten bij het ontbijt, om vermoeidheid, draaiingen en trek buiten de maaltijden te vermijden in de loop van de ochtend.

"Nu ik zwanger ben het ik altijd zin in gesuikerde eetwaren: koekjes, chocolade, snoep, confituur ... ik lijk wel een bijtje! Kan dat kwaad?"

De mening van onze expert: dat is volledig normaal, je verbruikt meer energie en ondervindt de invloed van de zwangerschapshormonen. Dat zorgt voor extra eetlust! Als je geen gezondheidsproblemen hebt, kun je jezelf af en toe plezier doen met een dessert waar je dol op bent! Sluit je maaltijd af met een stuk fruit of platte kaas met fruit en honing om je zin in zoet te stillen. Gun jezelf een stukje chocolade bij de koffie, of eet een paar koekjes bij je vieruurtje ... Het is belangrijk dat je een goed evenwicht vindt tussen plezier en redelijkheid. Maar het is zeker mogelijk!

Lees meer

Word lid van de Nestlé Baby Club

Ontdek nieuwe recepten , probeer gratis producten uit en maak gebruik van praktische tools.

  • Ontvang producten en samples
  • Bespaar op je aankopen !
  • Bénéficiez d'outils interactifs pratiquesGeniet van handige interactieve tools
  • Profitez de menus et de recettesGeniet van tientallen originele menu's en recepten

Registreer!

Gerelateerd