Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Zoeken
Nog geen lid? Registreer hier
Deel dit Artikel
X
Hoe krijg je je figuur terug na de zwangerschap

Hoe raak ik weer in vorm na mijn zwangerschap ?

 

Vetrolletjes op mijn buik, slappe billen en zware bovenarmen: ik raak de extra kilo's na mijn zwangerschap niet kwijt. Maar ik laat me niet doen!

Donderdag, 17 maart, 2016 - 13:13

De grote lijnen ken je wel: evenwichtig eten, minder grote hoeveelheden, wat sporten ... Gemakkelijk gezegd maar moeilijk gedaan? Helemaal niet. Met een portie goede wil en advies komt alles in orde!

Neem je tijd

Begin zeker niet zomaar aan een streng dieet dat geen resultaat zal opleveren op lange termijn, of aan dagelijkse gymsessies! Wacht tot na het kraambed om actie te ondernemen, en doe het zachtjes aan. Tijdens de zwangerschap en de bevalling werd je lichaam behoorlijk op de proef gesteld. Geef het dus een paar weken respijt voor je het onder handen neemt ... Het zal je programma daarna alleen maar ten goede komen!

Bepaal vervolgens hoeveel kilo je moet verliezen, en houd het redelijk! Het is ideaal als je terug kunt keren naar je gewicht van vóór de zwangerschap, met één of twee kilootjes extra als je dat wilt. Leg de lat niet te hoog, dat is nutteloos!

Het is heel moeilijk om je aan een vooropgestelde tijdsduur te houden. Sommige vrouwen verliezen hun zwangerschapskilootjes in enkele weken, anderen doen er meer dan een jaar over. Het verschilt van vrouw tot vrouw! Vertrouw zeker niet op de foto's van kersverse mama's die in een mum van tijd hun slanke tienerfiguurtje terug hebben, zoveel gewicht verliezen op zo'n korte  tijd is slecht voor je gezondheid. Bovendien hebben zij niets anders te doen! Jij daarentegen wel ...

Als je borstvoeding geeft, helpt het je om op een natuurlijke manier geleidelijk aan gewicht te verliezen. Is dat geen goed nieuws?

Eet evenwichtig

Om gewicht te verliezen moet je evenwichtig eten! Het is belangrijk dat je alles eet, maar met mate! Laten we beginnen bij het aantal maaltijden: sla geen maaltijden over en beperk je tot 3 à 4 maaltijden per dag. Eet bij voorkeur in een kalme omgeving! Zo voorkom je hongeraanvallen en het risico dat je zwicht voor calorierijke voeding!

Je mag naar hartenlust groenten eten, deze bevatten veel vitaminen en vezels. Bereid je groenten met stoom of gekookt in water en breng ze op smaak met bijvoorbeeld wat olijfolie, vermijd  vette sauzen. Ook fruit zit boordevol vitaminen en vezels, maar beperk je best tot drie stuks per dag. Eiwitten vind je in wit vlees (kalfsvlees, varkensoester), gevogelte (zonder vel) en vis, of in minder vette soorten rood vlees, zoals rundfilet of rumsteak (deze vleessoorten zijn rijk aan ijzer en mag je dus niet links laten liggen!). Bij zuivelproducten (en dus calcium) ga je best voor lightproducten (platte kaas, natuur-, fruit- of gearomatiseerde yoghurt) en beperk je kaas tot 2 of 3 porties per week, niet meer voor het ogenblik!  Eet zeker ook zetmeelhoudende producten voor langdurige energie, maar met mate …  Vermijd voor het ogenblik  vette en gesuikerde producten, zoals charcuterie, bereide gerechten, boterkoeken en gebak ... Je mag water, thee, kruidenthee en light frisdrank drinken, maar zeg nee tegen alcohol en erg gesuikerde frisdrank.

Als tussendoortje kun je beter een appel eten of een glaasje light frisdrank drinken en koekjes achterwege laten … ! Sta jezelf af en toe een extraatje toe, die helpen je om gemotiveerd te blijven.

Als het je moeilijk valt en je hulp nodig hebt, kun je een diëtist(e) raadplegen die je op weg kan helpen om goede gewoonten aan te nemen en een persoonlijk programma voor je kan opstellen.

Beweeg en verwen jezelf

Fysieke activiteit in combinatie met een evenwichtige voeding zal je helpen om gewicht te verliezen. Begin met lichte activiteiten zoals wandelen of zwemmen. Na volledig herstel van je perineum, kun je overgaan naar gymnastiek of lopen.

Overdoe je echter niet. Vergeet niet te rusten. Onthoud dat regelmaat doeltreffender is dan intensiteit: 2 sessies buikspieroefeningen van 20 minuten per week zijn efficiënter dan 2 uur per maand intensief sporten!

Laat niet na om jezelf te verwennen! Behandelingen tegen cellulitis bij de fysiotherapeut, verstevigende verzorging in een schoonheidsinstituut … Ja hoor, plezier en wellness kunnen hand in hand gaan!

 

Martin, vader van Stijn

"Nadat onze zoon was geboren, is mijn vrouw na enige tijd op dieet gegaan om een paar overtollige pondjes kwijt te raken. Om haar te helpen en haar niet constant in verleiding te brengen, heb ik met haar meegedaan. Het voordeel was dat ik mijn overtollige kilo's daarna ook kwijt was!"

Lees meer

Word lid van de Nestlé Baby Club

Ontdek nieuwe recepten , probeer gratis producten uit en maak gebruik van praktische tools.

  • Ontvang producten en samples
  • Bespaar op je aankopen !
  • Geniet van handige interactieve tools
  • Geniet van tientallen originele menu's en recepten

Registreer!

Gerelateerd