Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Zoeken
Nog geen lid? Registreer hier

Deel dit Artikel
X
baby eet

Hoe kan je hem goede eetgewoonten aanleren?

 

We weten dat we elke dag fruit en groenten moeten eten. Maar geldt dat ook voor mijn kleine schat? Ik ben geen pro in de basisprincipes van een evenwichtige voeding en ik heb advies nodig.

Donderdag, 10 december, 2015 - 13:05

"Als je groot wilt worden, moet jij jouw soep eten", "Om sterk te worden, moet jij jouw groenten opeten." Het wordt je keer op keer ingeprent dat een evenwichtige voeding gezond is! Je zult de komende weken wellicht nog versteld staan als jij hetzelfde zegt tegen jouw peuter die een zuur gezicht trekt bij het zien van zijn bordje sperziebonen puree, of elke keer opnieuw de kleine stukjes broccoli die jij met liefde hebt gemaakt, uitspuugt! Goede gewoonten aanleren, begint bij de overgang op vaste voeding. Laten we er geen doekjes om winden: dit epos over "gezond eten" gaat niet altijd over rozen.


Een overzicht van babyvoeding

  • Het spijsverteringsstelsel van het kind is pas volgroeid op de leeftijd van 2 jaar, maar 50% van de zuigelingen van 13 tot 18 maanden, eten hetzelfde voedsel als hun ouders! Het risico: verzwakking van de darm, de hoeksteen van het immuunsysteem.
  • 30% van de kinderen met een leeftijd van 6 maanden tot 2 jaar, heeft een ijzertekort terwijl 4,2% lijdt aan bloedarmoede.
  • De toevoer van eiwitten, belangrijke bouwstoffen voor ons lichaam (vlees, vis en met name eieren), is bij baby's van 5-36 maanden vaak te hoog. De risico's: overgewicht of toekomstige obesitas bij kinderen. De juiste dosering: 20 g/dag tot 12 maanden en dan 30 g/dag tot 3 jaar.
  • Meer dan de helft van de jonge kinderen eet te veel suikerhoudende voedingsmiddelen.
  • Uit epidemiologisch onderzoek is gebleken dat voor 5 tot 15% van de zuigelingen van 3 tot 18 maanden, en meer dan 20% van 18-24 maanden, de dagelijkse behoefte aan calcium niet gedekt wordt.

De basisregels vanaf 6/8 maanden
 

  • 3 maaltijden/dag met een uitgebalanceerde hoeveelheid koolhydraten, eiwitten, fruit, groenten, zuivel en granen + 1 tussendoortje rond 16 u.
  • Geen snacks tussen de maaltijden. Jouw kind heeft in de loop van de ochtend of nacht honger? Geef hem een flesje/glas water en verhoog de hoeveelheid een beetje bij de volgende maaltijd.
  • Probeer de maaltijden iedere week te variëren voor een goede smaakontwikkeling.. Als jij jouw baby dezelfde smaken geeft, kan hij op den duur weigeren om nieuwe voedingsmiddelen te proeven.
  • Vis/vlees: één keer/dag op basis van 1-2 eetlepels tussen 5 en 12 maanden en daarna 30 g tussen 12 en 36 maanden en 50 g tussen 3 en 4 jaar.
  • Hardgekookt ei: de helft van een gekookt ei per week vanaf 7 maanden, een heel ei/week tussen 8 en 18 maanden.
  • Voeg geen zout toe aan zelfbereide gerechten en potjes babyvoeding!
  •  Suikerhoudende dranken zijn enkel toegestaan voor speciale gelegenheden zoals verjaardagen. En voor de rest: water!

Het is bewezen: als je zelf gezond eet, zal je baby veel sneller dezelfde goede eetgewoontes overnemen die je hem aan wilt leren. Laat je kindje meehelpen in de keuken als dat mogelijk is. Zo maak je koken en eten gezellig en leuk. Probeer zo veel mogelijk met het hele gezin aan tafel te eten.

Lees meer

Word lid van de Nestlé Baby Club

Ontdek nieuwe recepten , probeer gratis producten uit en maak gebruik van praktische tools.

  • Ontvang producten en samples
  • Bespaar op je aankopen !
  • Bénéficiez d'outils interactifs pratiquesGeniet van handige interactieve tools
  • Profitez de menus et de recettesProfitez de menus et de recettes

Registreer!

Gerelateerd