Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Zoeken
Nog geen lid? Registreer hier
Deel dit Artikel
X
10 tip voos een goede nachtrust

10 tips om goed te slapen

 

Stress, hormonale schommelingen, je buik die groeit: allemaal factoren die slapeloosheid, nachtelijk ontwaken, nachtmerries ... en dus vermoeidheid en slaperigheid overdag veroorzaken. Om hiermee om te gaan, luister ik naar wat mijn lichaam me vertelt!

Donderdag, 10 maart, 2016 - 12:52

Tijdens de zwangerschap zullen de kwaliteit van de slaap en het slaapritme veranderen. Het eerste trimester wordt meestal, onder invloed van de hormonen, gekenmerkt door extreme vermoeidheid waardoor je als aanstaande mama in het midden van de dag wil gaan slapen. In het tweede trimester valt dit echter weer in zijn plooi. Het derde trimester wordt gekenmerkt door slapeloosheid en rusteloze nachten. Gelukkig zijn er enkele eenvoudige oplossingen om weer te slapen als een baby!

1. Ontspan je! Slaapproblemen worden vaak geassocieerd met angst die toeneemt wanneer de bevalling nadert. Aarzel niet om er met je arts of verloskundige over te praten. Zij kunnen je geruststellen. Sommige prenatale lessen, zoals sofrologie (ontspanningstherapie), kunnen je helpen je zwangerschap beter te begrijpen en naar je lichaam te luisteren.

2. Waarom beoefen je geen rustige sport zoals yoga? Vaak hebben slaapstoornissen te maken met een gebrek aan inspanning. Bovendien zal je je op die manier kunnen ontspannen. Je kan ook een korte wandeling maken van ongeveer 15 tot 20 minuten voor het slapengaan.

3. Slaap in het derde trimester bij voorkeur op je linkerkant. Met een bolle buik is dit de meest comfortabele positie: zo oefen je ook geen druk uit op de holle ader die zich aan de rechterkant van de baarmoeder bevindt.

4. Eet lichte en gemakkelijk verteerbare maaltijden. Producten met veel vet kan je best vermijden!

5. Vergeet opwekkende dranken zoals koffie of thee! Zeker na 16 of 17 uur. Kies in plaats daarvan voor een kalmerende kruidenthee (zoals kamille) of lauwe melk.

6. Houd vlak voor het slapengaan geen grote schoonmaak in je appartement: dat put je alleen maar uit! Geef de voorkeur aan rustige en ontspannende activiteiten zoals een bad, een massage, een beetje lezen of als je daarvan houdt een kleine wandeling. Kies zelf je favoriete activiteit! Vermijd om languit voor de tv liggen: je loopt het risico in slaap te vallen en je maaltijd slecht te verteren.

7. Zorg dat je slaapkamer netjes en goed verlucht is: dat helpt om goed te slapen!

8. Ga op regelmatige uren slapen. Dat is noodzakelijk om je lichaam duidelijke signalen te geven.

9. Doe gerust even een dutje van een vijftiental minuutjes gedurende de dag, als het kan. Maak je geen zorgen, dit zal geen invloed hebben op je nachtrust!

10. Raadpleeg je arts als deze oplossingen niet werken: hij kan je natuurlijke kalmerende middelen op basis van planten voorschrijven.

Lees meer

Word lid van de Nestlé Baby Club

Ontdek nieuwe recepten , probeer gratis producten uit en maak gebruik van praktische tools.

  • Ontvang producten en samples
  • Faites des économiesBespaar op je aankopen !
  • Bénéficiez d'outils interactifs pratiquesGeniet van handige interactieve tools
  • Profitez de menus et de recettesGeniet van tientallen originele menu's en recepten

Registreer!

Gerelateerd