Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Nog geen lid? Registreer hier
Zoeken
Deel dit MPI List
X

Wat is gezonde voeding bij borstvoeding?

Als je borstvoeding geeft, is gezonde voeding belangrijk omdat de voeding net zoveel invloed heeft op je baby als op jou. Tips voor wat je niet moet eten als je borstvoeding geeft en wat je wel moet eten als je borstvoeding geeft.

Alle tips voor nieuwe ouders
  • Zorg voor een evenwichtig voedingspatroon dat veel vezels bevat.
  • Streef voor wat betreft fruit en groente naar het eten van 200 gram fruit en minstens 250 gram groenten per dag. 200 gram fruit is ongeveer 2 stuks fruit per dag. Om genoeg groente binnen te krijgen is het handig om je porties groente te spreiden over de dag. Denk aan een salade bij de lunch, snacktomaatjes of wortels als je onderweg bent en natuurlijk groente bij het avondeten.
  • Beperk cafeïne bij het geven van borstvoeding omdat het de baby wakker kan houden.
  • Bij het geven van borstvoeding is het is het beste om het drinken van alcohol geheel te vermijden.
  • Als je uitsluitend borstvoeding geeft, wordt het aangeraden om iets meer te eten. Bij voorkeur zijn dit producten uit de Schijf van Vijf, zoals (ongezouten) noten of volkorenbrood.
  • Probeer je witte graanproducten te vervangen voor volkoren varianten. Probeer per dag 10 porties graanproducten te eten. Bijvoorbeeld, 1 portie = 1 volkorenboterham, 1/3 opscheplepel gekookte rijst, of een ander volkoren graanproduct
  • Drink minimaal 8 glazen (2 liter) per dag, bij voorkeur water. Melk of koffie telt ook mee voor de vochtinname. Het is een goed idee om zelf ook iets te drinken terwijl je borstvoeding geeft.
  • Streef naar minimaal 1 portie vis/ peulvruchten/ vlees per dag, zoals mager vlees, kip, eieren, noten, zaden en peulvruchten, die veel ijzer bevatten. Boven op je portie vis/peulvruchten/vlees kan je 50 gram ongezouten noten per dag eten. Bijvoorbeeld, 1 portie is 125g vlees, vis of gevogelte of 2-3 eieren.
  • Streef naar 2 – 3 porties zuivel of geschikte plantaardige vervangers per dag, voor calcium en eiwit. Daarnaast wordt het eten van 40 gram kaas (10+, 20+ of 30+) aanbevolen, om aan je dagelijkse behoefte calcium en eiwit te komen. Bijvoorbeeld, 1 portie is 1 glas melk of 1 schaaltje yoghurt.
  • Neem dagelijks een borstvoedingssupplement met 10 microgram vitamine D.
  • Vermijd het eten van vis met een hoog kwikgehalte zoals zwaardvis, tonijn, makreel, snoek, snoekbaars, wolhandkrab en paling.
  • Vette vis zoals haring, Atlantische zalm, bokking en sardines is geweldig, maar probeer niet meer dan 2 porties per week te eten.
  • Bereid, voordat je naar bed gaat, wat gezonde snacks voor om te eten tijdens de nachtvoedingen. 
  • Doe de voedingsquiz voor borstvoeding gevende moeders om je eetgewoonten te testen!
Zoeken

Nog steeds niet gevonden waar
je naar op zoek bent?

Probeer onze nieuwe zoekmachine. We hebben altijd iets voor jou.

Log je hier in

Log je in en beleef het avontuur met Nestlé Baby & me